Tento den odstartuje nejen honbu za vánočními dárky, ale i hlavní sezonu e-shopů. Pokud se ale chcete vyhnout zbytečnému stresu, vyplatí se na některé věci myslet dopředu. "V předvánočním období hraje klíčovou roli nejen připravenost e-shopů a dopravců, ale také zákazníků. Objednávky doporučujeme odeslat co nejdříve, protože dodací lhůty se v tomto období mohou prodloužit až o tři dny," radí Petr Litavec, výkonný ředitel Authentica Fulfillment, brněnského logistického centra.
Jak si Black Friday užít naplno?
Slevové akce mohou být pro mnohé lákadlem, ale je důležité zůstat obezřetný. Podle Yassaman Omidbakhsh, zakladatelky a co-CEO společnosti eyerim, je klíčem k úspěšnému nákupu důvěryhodnost. "Black Friday je pro prodejce klíčové období, sami ve společnosti eyerim cílíme na 50 % měsíčních tržeb během jednoho týdne. Pokud obchodníci přistoupí ke kampaním spojeným s Black Friday poctivě, mohou získat nové zákazníky a vybudovat si loajalitu. Bohužel jsou tu i takoví, kteří se uchylují k netransparentním, nebo dokonce neférovým praktikám. Takoví pak riskují, že zákazníky ztratí. Proto vždy zákazníkům doporučuji, aby si ověřili původní ceny, protože pro mnoho prodejců je lákavé manipulovat s původními cenami na částku, která nikdy nebyla skutečná," vysvětluje.
Dalším tipem, jak si zjednodušit nakupování, je správné vyhledávání. "Zásadní také je, aby zákazníci dokázali zboží najít. Pokud se ve vyhledávání produkt nezobrazí, až jedna třetina uživatelů e-shop ihned opouští. Na vině přitom mnohdy není špatné zásobování, ale špatně optimalizovaný web, který si neumí poradit se synonymy, překlepy nebo názvy v cizím jazyce," upozorňuje Gejza Nagy ze slovenské společnosti Luigi’s Box, která se zaměřuje na zlepšování zákaznické zkušenosti na e-shopech pomocí AI.
Roboti ve skladech, sobotní směny i nedělní svozy
Aby bylo možné zvládnout enormní množství objednávek, některé firmy už letos nasazují skladové roboty a zavádějí směny navíc. Authentica Fulfillment například plánuje sobotní směny a nově zajistí nedělní svozy zásilek ve spolupráci se Zásilkovnou, aby balíčky objednané na Black Friday dorazily k zákazníkům už v pondělí večer.
I přes tyto inovace je třeba počítat s tím, že velký nápor na logistiku může způsobit zpoždění. "Nejlepší strategií je objednávat včas, aby vše dorazilo podle plánu," připomíná Litavec.
A co doprava?
Kromě delších dodacích lhůt je během sezony standardem i zvýšení cen dopravců. Například DPD zavádí příplatek 6 Kč na vnitrostátní balíky, zatímco Packeta aplikuje sezonní příplatky pouze na zahraniční zásilky v rozmezí 7,50 až 25 Kč. Tyto příplatky jsou platné od 1. listopadu do 31. prosince a je nutno s nimi při plánování nákupů počítat.
Nezapomeňte, že Black Friday je jen začátek. Vánoční sezona už je za rohem, a proto se vyplatí mít všechny dárky doma včas, abyste si svátky mohli užít bez zbytečných starostí.